1460x616 (15)

81 nowych wagonów wzmocniło flotę PKP Intercity

Spółka PKP Intercity odebrała ostatnie z 81 wagonów, które dla przewoźnika wyprodukowała poznańska Spółka H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Tym samym zrealizowana została cała, warta blisko 700 mln zł umowa. Z większości z 81 nowoczesnych wagonów korzystają już pasażerowie w całej Polsce. Ostatnie z nich pojawiły się na torach z początkiem stycznia 2023 r. Dzięki nowym wagonom poprawia się standard podróżowania pociągami PKP Intercity.

minister infrastruktury Andrzej Adamczyk
Zrealizowana inwestycja jest efektem podpisanej w lutym 2018 roku umowy pomiędzy przewoźnikiem a producentem. Nowy wagon po raz pierwszy PKP Intercity pokazało w trakcie targów TRAKO w Gdańsku w 2021 roku, a pierwsze pojazdy przewoźnik odebrał w grudniu 2021 r. Nowoczesne wagony planowane są do obsługi składów kategorii InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC) kursujących na trasach:

Warszawa – Kraków – Zakopane,
Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała,
Kołobrzeg/Hel – Gdynia – Warszawa,
Warszawa – Wrocław – Warszawa,
Warszawa – Szczecin – Warszawa,
Warszawa – Berlin – Warszawa,
Gdynia – Berlin – Gdynia,
Kraków – Berlin – Kraków,
Gdynia/Warszawa – Wiedeń – Warszawa/Gdynia,
Wrocław – Gdynia.
– Bezustannie dążymy do tego, aby kolej była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Dotrzymujemy słowa, ponieważ każda inwestycja PKP Intercity jest następnym krokiem w tym kierunku. Kolejne zrealizowane zamówienie pozwoli na wzmocnienie możliwości operacyjnych przewoźnika i lepsze wykorzystywanie stale modernizowanej infrastruktury kolejowej. Inwestujemy też w dostępność – coraz więcej wagonów i elementów infrastruktury jest przyjazna dla osób mających problemy z poruszaniem się. Naszym celem jest transport i infrastruktura dostępne dla każdego obywatela – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Nowoczesne wagony dla wszystkich – wagony z prestiżowym certyfikatem
Największy w historii PKP Intercity program inwestycyjny ma na celu nie tylko unowocześnianie floty i podnoszenie komfortu podróży, lecz także zwiększenie dostępności kolei dla jak największej liczby osób. Dlatego wśród 81 nowych pojazdów znalazło się 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Pojazdy zostały wyróżnione prestiżowym certyfikatem „Transport bez barier”, przyznanym przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności potwierdza, że są one przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. Jego uzyskanie poprzedza skomplikowany, specjalistyczny audyt, przeprowadzony przez doświadczonych ekspertów fundacji. To kolejne wyróżnienie w tej kategorii dla spółki – wcześniej, jako pierwsze w Polsce, taką certyfikację otrzymały wagony COMBO.

– Za nami 2022 rok, który przyniósł bardzo dużą popularność podróży koleją oraz rekordowo wysokie wyniki PKP Intercity. W przyszłość patrzymy z wielkim optymizmem, bo narodowy przewoźnik stale inwestuje w nowoczesne pojazdy, takie jak te wyprodukowane w Poznaniu. Na naszych oczach polska kolej staje się coraz bardziej bezpieczna, komfortowa, dostępna, przewidywalna, a także ekologiczna – stwierdził wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Wśród 81 wagonów, które wzmocniły flotę PKP Intercity znalazło się:

7 wagonów przedziałowych 1. klasy;
27 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
27 wagonów przedziałowych 2. klasy;
10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery);
10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.
Większy komfort podróży
Pojazdy z Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski pozwolą na szybsze pokonywanie tras kolejowych, dzięki dostosowaniu do prędkości 200 km/h. Nowe wagony są wyposażone w wygodne fotele z dostępem do indywidualnego gniazdka elektrycznego i oświetlenia. Ponadto zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Wagony posiadają klimatyzację, system informacji pasażerskiej oraz toalety z zamkniętym obiegiem. Inwestycja jest w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne oraz efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej.

– Pasażerowie na własne oczy mogą przekonać się co w praktyce oznaczają miliardowe inwestycje, które realizujemy od kilku lat. Dzięki nim coraz więcej tras, coraz więcej pociągów obsługiwanych jest przez nowoczesne i komfortowe pojazdy. Chcemy zaproponować naszym pasażerom wysoki oraz przewidywalny standard podróżowania – kolejne zakupy i modernizacje istotnie się do tego przyczyniają – podkreślił członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.
Współpraca PKP Intercity z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski
Realizowana umowa to kolejny przykład udanej współpracy PKP Intercity z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,4 mln zł, w roku 2021 przekazanych zostało kolejnych 8 wagonów o specjalnym przeznaczeniu – do przewozu przedstawicieli Sił Zbrojnych RP. Od początku 2022 roku przewoźnik odebrał również 13 zmodernizowanych spalinowych lokomotyw uniwersalnych. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Łączna wartość kontraktu to 90,3 mln zł.

W kwietniu 2022 roku PKP Intercity podpisały z poznańską fabryką kolejną umowę. Jej przedmiotem jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi niemal 495 mln zł.

W unowocześnionych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej, automatycznych drzwi oraz toalet z zamkniętym obiegiem. W pojazdach znajdzie się monitoring, będą także dostępne oznaczenia w alfabecie Braille’a. Wózki jezdne zostaną wymienione na nowe i cichsze. Wagony zostaną dostosowane do prędkości 160 km/h. Po modernizacji pojazdy będą kursować jako wagony przedziałowe drugiej klasy w pociągach kategorii InterCity (IC).

Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarły z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,83 mld zł.

Comments are closed.